Saturday, February 25, 2017

Recept: Appel cheesecake

 Vandaag deel ik het recept van mijn zelfbedachte appel cheesecake. Dit is een beetje mijn ''bakwedstrijden topper'': ik kwam hiermee in de finale van de HEMA bakwedstrijd en ik won er de 3e prijs mee bij een lokale bakwedstrijd. De taart is de perfecte combinatie tussen appeltaart en cheesecake, daardoor hij valt bij veel mensen in de smaak. Ben je benieuwd geworden? Kijk dan mee hoe je deze zelf kan bakken!

Voor de roomkaas laag:
650 gram (3 pakjes) roomkaas*
200 gram witte basterdsuiker
Een half zakje vanillesuiker
3 eieren
1 eiwit
lepel citroensap
* Ik gebruik zelf die van de Lidl huismerk, het merk Philadelphia is bijna vijf keer zo duur

Voor het deeg:
100 gram boter
100 gram witte basterdsuiker
200 gram zelfrijzend bakmeel
1 ei
Een half zakje vanillesuiker
snufje zout

Verder nodig:
2 appels in blokjes met kaneel en bruine basterdsuiker
2 appels, in schijfjes
bakvorm 26 cm

Verwarm de oven voor op 170 graden hetelucht. Het deeg maak je door alles samen te mixen en daarna met je handen verder te kneden. Als het deeg niet plakkerig genoeg is, voeg je een klein beetje water toe en mix je opnieuw, totdat je een plakkerige bol deeg kunt maken. Als het te plakkerig is, voeg je wat bloem toe. Je deeg is goed als het soepel is en je het kan rollen zonder problemen. 

Rol je deeg uit (vergeet niet bloem neer te leggen op je aanrecht en op de deegroller te doen, anders plakt het!), vet de bakbodem in en bedek de bodem met deeg. Rol vervolgens deeg voor de zijkanten van je bakblik. Zorg dat het deeg niet helemaal tot bovenaan de rand komt, ik doe het zelf tot iets over de helft. 

Schil twee appels en snijdt ze in kleine blokjes, deze wentel je door kaneel en bruine basterdsuiker naar smaak. Ik gebruik zelf een lepel kaneel en een lepel suiker. Deze leg je op de bodem, dan schenk je de cheese laag eroverheen.

Dit zet je voor ongeveer 40 minuten in de oven. In het midden doe ik de oven op circulerend ipv hetelucht, zodat de cheesecake iets opstijft. Na tien minuutjes doe ik hem weer op hetelucht. Dit moet je zelf een beetje aanvoelen: je ziet wel als hij te warm wordt of als hij juist warmer moet. Als je dit lastig vind, zou ik aanraden om de laatste tien minuten hem op circulerend te zetten; dan kan het niet fout gaan.

Haal de taart uit de oven, laat hem afkoelen op het aanrecht voor ongv. 10 minuutjes en zet hem dan in de koelkast. Vlak voor het serveren snijd je 2 appels in schijfjes en leg je deze in een rond motief (of hoe jij het mooi vindt!) op de taart als garnering. 

Laat me zeker weten of je deze taart lekker lijkt en of je hem gaat maken! Dit is mijn eigen recept dus dan is het altijd leuk om te horen wat mensen er van vinden. 

1 comment:

  1. Mmm dit ziet er zo lekker uit! Zeker een keer het proberen waard :)

    ReplyDelete