Sunday, August 6, 2017

Frisse zomerfruit yoghurt taart














Deze heerlijke taart met zomerfruit valt bij iedereen goed in de smaak! Ik maakte deze taart met drie verschillende lagen van sojayoghurt en een puree van vers fruit. Een echte frisse zomertaart dus! Daarnaast is hij ook nog eens helemaal veganistisch. Kijk snel mee voor het recept!

Ingrediënten voor een springvorm van 20-22 cm

Voor de vulling:

2 pakken sojayoghurt (in totaal heb je 1,4 liter nodig)
3 zakjes vanillesuiker
9 eetlepels agavesiroop
11 gram agar agar
150 gram aardbeien + extra voor versiering
150 gram blauwe bessen en bramen + extra voor versiering
Een eetlepel sinaasappelsap
twee eetlepels citroensap

Voor de bodem:

175 g koffieleutjes of andere vegan koekjes
75 gram plantaardige boter

1. Begin met het maken van de bodem door de koekjes te verkruimelen, de boter te smelten en dit samen te mengen. Doe een bakpapier op de bodem van de springvorm en vet de springvorm in. Druk het mengsel goed aan op de bodem en bak dit tien minuutjes op 180 graden.

2. Het maken van de vulling doe je in drie stappen die erg op elkaar lijken. Verdeel eerst alle sojayoghurt over drie kommen. Zoals je ziet deed ik dit niet helemaal gelijk aangezien de drie lagen qua dikte verschille, let hier dus op. Meng dan in elk van de kommen drie eetlepels agavesiroop en een zakje vanillesuiker met de yoghurt. Pureer de bramen en blauwe bessen samen en doe deze in een kom. Pureer de aardbeien en doe die in een andere kom. Je kan er ook voor kiezen om een paar bessen te bewaren om die door de laag heen te doen voor een bite maar je kan ook alles pureren. Nu heb je drie kommen: een witte vanille, een paarse met bessen en een roze met aardbeien.

3. Voor de vanille laag doe je een eetlepel sinaasappelsap, 3-4 gram agar agar en twee eetlepels water in een steelpannetje en dit kook je twee minuten. Hierna doe je de inhoud van de kom met vanilleyoghurt erbij en verwarm dit zodat de agar agar alles goed bindt. Schenk dit in de springvorm en zet in de koelkast om op te warmen.

4. Voor de andere twee lagen doe je exact hetzelfde, maar dan met citroensap in plaats van sinaasappelsap. Zorg ervoor dat je genoeg tijd laat tussen het schenken van de lagen, anders gaan ze door elkaar lopen zoals je ziet op mijn foto!

5. Versier de taart met vers fruit naar keuze. Ik gebruikte bramen, aardbeien en bosbessen.













Klaar is je heerlijke vegan fruittaart! Ik heb zelf fruit gebruikt uit onze eigen tuin en dat maakt het extra leuk. Persoonlijk vond ik de aardbeien laag het lekkerste, dus ik denk dat ik binnenkort een soort kwarktaart maak met alleen deze laag en dan nog een aardbei puree spiegel bovenop. Je kan natuurlijk ook variëren met wel fruit je erin doet, ook frambozen zijn denk ik heel lekker. Dit was overigens de eerste keer dat ik een vegan taart maakte maar ik ben van plan dit vaker te doen, omdat ik probeer vaker veganistisch te eten.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie deze taart ook gaan maken. Het is een heerlijk plantaardig alternatief voor kwarktaart, ook niet-vegans zullen deze heerlijk vinden en het verschil amper proeven. Bovendien is dit (in mijn opinie) een stukje beter voor de wereld dan een niet-plantaardige taart. Maar hij is natuurlijk ook gewoon heel erg lekker.

No comments:

Post a Comment