Wednesday, October 10, 2018

Schotland update 1: de eerste maand


Als je mij op Instagram volgt, is het je waarschijnlijk niet ontgaan dat ik sinds eind augustus verhuisd ben naar Schotland! Inmiddels woon ik hier alweer meer dan een maand en het leek me leuk om eens een update te delen over hoe het is hier.

Laat ik maar eens beginnen met wat ik eigenlijk doe hier. Ik heb al twee jaar Liberal Arts and Sciences gestudeerd in Utrecht en dit semester studeer ik dat op de University of Aberdeen. Ik doe hier drie verschillende vakken: een over duurzaamheid, een over ethiek en film en eentje over spiritualiteit en gezondheid. De vakken zijn gelukkig alle drie erg interessant, daar had ik deze universiteit ook vooral op uitgezocht. Ik heb de maandagen en vrijdagen vrij dus er blijft genoeg tijd over om de stad te verkennen.



Dat is mooi want er is een hele hoop te doen hier. Het eerste wat me opviel is dat er een behoorlijk aantal charity shops zijn in het centrum, dit zijn tweedehands winkels waar alle opbrengsten naar een goed doel gaan. Concreet betekent dit dat je tweedehands kleding kan shoppen voor een paar pond! Ik koop het liefst zo veel mogelijk tweedehands dus dit is echt een uitkomst, al moet ik me soms wel inhouden om niks te kopen wat ik niet nodig heb haha. Verder zijn er een aantal gezellige pubs (ja je bent in Schotland of je bent het niet he) waar je ook nog eens lekker kan eten. Maar mijn favoriete ding om te doen hier is het strand bezoeken! Vanaf het centrum is het ongeveer 20 min lopen en vanaf de campus ongeveer 30-40 minuten. Het is heel fijn om gewoon over het strand te lopen en te genieten van de geluiden van de zee, en met een beetje geluk zie je ook een paar zeehonden.


Iets anders wat ik hier graag doe is fietsen. Ik had er nooit bij stil gestaan hoe leuk ik fietsen vind: in Nederland is het gewoon m'n transport, zeker geen hobby. Pas nu ik in een land ben waar fietsen de uitzondering is en niet de standaard, realiseer ik me hoe geweldig fietsen is! Het eerste wat ik dan ook deed hier was een fiets regelen. Dat was nogal een dingetje, ik koos er namelijk voor om een kapotte fiets zelf te repareren in een fietsenwinkel. Er zijn wel vrijwilligers die je enigszins helpen, maar het grootste gedeelte moet je toch zelf doen. Er zitten dus behoorlijk wat uren aan bloed, zweet en tranen in deze fiets, maar hij werkt nu! Ik cross dus elke dag naar college toe in plaats van alles te lopen of met openbaar vervoer te doen. Fietsen is hier wel een stuk gevaarlijker, omdat je precies nul respect hebt als fietser. Auto's geven je bijna geen voorrang dus je moet drie keer om je heen kijken voordat je oversteekt. Maar ik mag niet klagen, want ik vind de zelfstandigheid die ik krijg door een fiets te hebben echt heel fijn.


De grootste toch die ik heb gedaan op de fiets was die naar Dunnottar castle, dat is het kasteel dat je op de eerste foto ziet. Deze staat in het dorpje Stonehaven dat een stuk onder Aberdeen ligt. De trip was maar liefst drie uur heen en drie uur terug. De grootste uitdaging was niet dat het op een gegeven moment begon te stortregenen, of hoeveel pijn je billen doen na zo lang op een zadel zitten, maar de heuvels die je op moet fietsen. Nederland is zo plat als een dubbeltje, maar hier zijn bizar veel heuvels en dat is echt pittig om tegenop te fietsen. Een heuvel op de terugweg kwam ik echt niet op, het was alsof ik tegen een gebouw op moest fietsen....dus die ben ik maar gaan lopen. Ik heb natuurlijk ook nul training in lange afstand fietsen dus ik vind dat ik het goed heb volgehouden! Het landschap was echt belachelijk mooi en het kasteel zelf, wat op een heuvel naast ze staat, is ook prachtig. 


De stad zelf is een stuk mooier dan ik had verwacht. Het is de op twee na grootste stad van Schotland, al is het niet een hele grote stad. Veel huizen zijn van graniet dus het overgrote deel van de gebouwen is grijs. Wanneer de zon niet schijnt is het dus nogal een grauw geheel, al kan ik dat ook wel waarderen omdat het zo anders is dan Nederland. De universiteit is ongeveer een kwartiertje lopen vanaf de campus, maar je loopt door een erg mooi park, dus dat maakt het helemaal geen vervelende trip. Over het weer gesproken: het valt dus echt best wel mee. Ik had me voorbereid op het ergste en verwachtte dat het veel zou regenen, maar het weer slaat snel om. Bijna elke dag schijnt de zon dus wel een paar uurtjes!

Dan nog even een paar leuke dingen die ik hier heb gedaan deze maand:
  1. onwijs lekkere vegan pizza gegeten in een pub
  2. het Zoology museum bezocht
  3. m'n huisgenoten verrast met gevulde speculaas
  4. nieuwe mensen leren kennen toen ik een hostel verbleef
  5. elke week twee danslessen gevolgd, namelijk in modern en streetdance
  6. gaan bowlen & minigolfen in zo'n typische arcade hall
  7. als vrijwilliger gewerkt bij een veganistisch evenement   
Kortom, er is meer dan genoeg te doen hier en ik vermaak me ontzettend. Natuurlijk is het soms ook wel een kwestie van wennen. Wennen aan nieuwe mensen, continu Engels praten, een nieuwe stad...maar ik probeer me te focussen op de leuke dingen die ik doe en hoe mooi het hier is. Wil je niks van mijn avonturen hier missen, volg me dan op Instagram zodat je alles ziet!

No comments:

Post a Comment