Monday, October 22, 2018

Vegan speculaas bananenbrood (met videorecept!)



Ik durf het bijna niet toe te geven, maar ik had nog nooit eerder een echt lekker bananenbrood gemaakt. Op de een of andere manier werden die van mij altijd ofwel heel droog, of een natte kruimelige bende. Na een lange en barre zoektocht toverde ik eindelijk een heerlijk bananenbrood uit de oven! In dit artikel deel ik het recept voor het perfecte bananenbrood met je.

De truc zit hem in een combinatie van havermout, amandelmeel en tarwemeel. Amandelmeel zorgt ervoor dat het wat zoeter wordt, zonder gelijk veel suiker toe te voegen. Nu weten jullie dat ik niet vies ben van wat suiker, maar ik vind het ook wel fijn om de ongezondere taarten af te wisselen met wat gezondere baksels. Ik zoet hem dus met een beetje bruine suiker en wat agavesiroop. Dit bananenbrood is ook nog eens heerlijk kruidig door de speculaaskruiden, waardoor het me doet denken aan een ouderwetse kruidkoek. Tot slot is lijnzaad heel belangrijk, dat zorgt er namelijk voor dat je bananenbrood niet uit elkaar valt.

Ingrediënten voor 1 bananenbrood

3 en halve grote bananen (of 4 kleine), liefst overrijp
2 eetlepels lijnzaad, gemalen of heel
1/3 cup plantaardige melk (ik gebruik amandelmelk)
1/3 cup kokosolie, gesmolten
2 eetlepels agave siroop
1 eetlepel vanille extract of aroma
1/4 cup bruine suiker
1/2 cup havermout
1 cup tarwemeel
1/2 cup amandelmeel
twee handjes rozijnen
1 eetlepel bakpoeder (half zakje)
beetje zout
2 eetlepels kaneel
1/4 theelepel piment of kruidnagel
1/6 theelepel nootmuskaat
2 theelepels gember*

*Of vervang alle kruiden door 3 eetlepels speculaaskruiden.

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180 graden. Mix het lijnzaad met 6 eetlepels water en laat een paar minuutjes staan. Prak de bananen met een vork en mix met de lijnzaad en amandelmelk. Mix dan ook de natte ingrediënten hier door heen: de kokosolie, agavesiroop en vanille aroma. Roer hier ook de droge ingrediënten door heen: suiker, havermout, bakpoeder, zout en tarwemeel. Voeg alle kruiden toe. Meng totdat er een uniform beslag ontstaat en er geen klontjes meel meer inzitten. Voeg tot slot de rozijnen toe en roer die erdoorheen.

Vet een cakeblik of een kleine springvorm in met wat kokosolie. Giet het beslag er in en bak in de oven voor 45-50 minuten. Laat goed afkoelen en snijdt in plakjes of stukjes.

Aangepast van dit recept.


Je kan dit recept aanpassen naar je eigen smaak. Maak bijvoorbeeld een chocolade bananenbrood door de kruiden te vervangen door cacao, of voeg wat extra noten toe aan het beslag! Een andere reden waarom ik dol ben op dit bananenbrood is omdat het erg geschikt om in te vriezen. Ik laat voordat ik weg moet snel even een plakje ontdooien en dan heb ik een gezonde snack om mee te nemen naar bijvoorbeeld college.



Het is al geen moeilijk recept, maar het wordt nog makkelijker met deze video die ik voor jullie heb gemaakt. In deze Engelse video, die ik met de University of Aberdeen maakte, leg ik je stap voor stap uit hoe je dit speculaas bananenbrood maakt! Kijk dus vooral deze video en hou eventueel het uitgeschreven recept ernaast, zodat je precies kan volgen hoe je dit bananenbrood uit je keuken tovert.

Veel bakplezier en laat het me vooral weten als je dit bananenbrood hebt gemaakt!

1 comment: