Wednesday, November 7, 2018

De lekkerste vegan Hollandse pannenkoeken


Dit is niet het spannendste of bijzonderste recept ooit, maar wel een heel fijn basisrecept. Ik zocht namelijk al zo lang naar een fijn recept om Hollandse pannenkoeken te maken. Geen fancy Amerikaanse pancakes met banaan, maple syrup en weet ik veel wat nog meer, maar gewoon lekkere pannenkoeken zoals mijn oma en ouders die ook maakten, alleen dan vegan. Na tientallen soorten uitgeprobeerd te hebben vond ik eindelijk HET recept. En die deel ik graag met jullie!

Ingrediënten
300 gram tarwemeel
600-700 milliliter plantaardige melk
theelepel bakpoeder
snuf zout
eetlepel lijnzaad

Nog een paar opmerkingen over de ingrediënten: Je kan elke soort plantaardige melk gebruiken, ik gebruik zelf graag amandelmelk of havermelk. De lijnzaad kan je ook vervangen door chiazaad als je dat in huis hebt, want ze werken nagenoeg hetzelfde. Je kan lijnzaad in bijna elke supermarkt kopen, het staat vaak bij het biologische schap. Doordat lijnzaad water opzuigt zorgt het ervoor dat de pannenkoeken goed binden.

Bereidingswijze
Roer met een garde het zout en bakpoeder door het meel heen. Meng de lijnzaad met drie eetlepels water en laat een paar minuten staan. Mix dit dan door het meel heen. Voeg de melk beetje bij beetje toe tot je een glad beslag zonder klontjes hebt. Als je het de goede dikte vind hoef je niet alle melk te gebruiken. Warm wat zonnebloemolie op in een koekenpan en laat deze goed opwarmen voordat je het beslag erin doet. Bak de pannenkoeken aan beide kanten tot ze goudbruin zijn.

De pannenkoeken zijn ook heel erg lekker met plakjes appel erdoorheen, en natuurlijk met flink wat boter en suiker erop! Ik heb ook nog geprobeerd kaas pannenkoeken te maken, dat deed ik door een dun laagje beslag in de pan te doen, een plakje vegan kaas te versnipperen en dan nog een dun laagje beslag erop te doen. Dit vond ik lekkerder dan verwacht! Ik was namelijk gek op kaas pannenkoeken en ik ben meestal niet zo'n fan van vegan kaas. Dit leek echter behoorlijk op kaas pannenkoeken zoals ik me dat herinner. Ik gebruikte de Violife kaas, die kan je bij de Albert Heijn kopen.

Het is stiekem een beetje gevaarlijk dat ik nu weet hoe ik echt lekkere vegan pannenkoeken maak, want ik heb ze al een aantal keer gegeten de afgelopen tijd...Het voelt ook gewoon nostalgisch als de keuken naar pannenkoeken ruikt, zeker nu ik in het buitenland woon. Laat me vooral weten als je deze pannenkoeken ook hebt gemaakt!

No comments:

Post a Comment