Thursday, October 12, 2017

Foto's september: veel lekkers gekookt en een nieuw kapsel



Beter laat dan nooit, zal ik maar zeggen! Vandaag laat ik jullie vandaag nog wat leuke foto's van de maand september zien. We zijn al halverwege oktober maar in september heb ik ook wat leuke dingen gedaan. Zo bezocht ik een kasteel, knipte ik behoorlijk wat centimeters van mijn haar af en maakte ik chocolademousse met kikkererwten...

Toen het nog mooi weer was (dat voelt nu echt als een eeuwigheid geleden...) ging ik samen met mijn zussen en moeder een dagje naar kasteel het Nijenhuis. Ik was hier nog nooit geweest maar dit is echt een mooi kasteel(tje) met een beeldentuin. Er hangt en staat zowel moderne kunst als wat klassiekere beelden zoals Griekse standbeelden.

 Met mijn huisgenootjes hadden we al een paar maanden terug een etentje geboekt via groupon, voor ik geloof 12 euro kregen we een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Goede deal dus want we zaten echt BOMVOL. Hier zie je het hoofdgerecht: een proeverij van patatjes, (vega)burgers en pizza. Lekker gezond dus, haha. Wel héél lekker.

 Thuis kookte ik uit mijn favoriete kookboek Veggiestan deze Afghaanse soep met walnoten, spinazie en tomaat. Wat er in zat vond ik erg lekker, de bouillon zelf een beetje smakeloos. Vinden jullie kookboek reviews leuk? Ik denk namelijk dat ik nog een artikel ga schrijven over dit kookboek.

 Wederom geïnspireerd door Veggiestan, maakte ik muhammara. Dit is mijn favoriete dip en hier staat inmiddels al een recept van online. Er kwamen namelijk mede studenten eten en ik maakte een aantal lekkere dingen: muhammara dus, hummus en en een auberginesalade.

 Tsja...hummus is zo lekker! Er zit een hummuswinkel bij mij om de hoek en daar haalde ik voor het eerst hummus. Ik vond hem lekker, vooral heel luchtig, maar er zat niet zoveel smaak aan. Toen ik zelf hummus maakte heb ik er dan ook wat paprika poeder en knoflook aan toegevoegd. Ook lekker, maar nog niet de perfecte hummus. Ik ga dus lekker door met experimenteren.

 Dit zijn de ingrediënten van mijn eigen hummus, plus wat paprikapoeder dus. Laat me het weten als jij hét recept voor hummus hebt!

 Sorry voor de afgrijselijke foto, dat krijg je nu het weer snel donker wordt 's avonds...maar ik wilde dit dus echt even delen. Met aquafaba (het vocht van kikkererwten) kan je dus allerlei toetjes maken, en ik maakte er veganistische chocolademousse van. Maar echt: dit was ZO lekker! Ik ga nog een uitgebreid artikel schrijven over aquafaba, inclusief het recept voor deze mousse, dus stay tuned...

Ik begon aan de serie Atypical, nadat ik dit artikel had gelezen, en ik heb hem denk ik binnen drie dagen afgekeken. Wat een super leuke, interessante serie! Héél vermakelijk en grappig maar ook aandoenlijk. Ik hoop op een seizoen twee. Overigens at ik hier pompoen en kerrie hummus en een broodje met avocado. Beste lunch ever.

Overigens: als jullie nog serie aanraders hebben die ook op Netflix staan, hoor ik het graag! Ik heb nu weinig tijd om series kijken maar 's avonds vind ik het wel lekker om een aflevering te kijken voordat ik ga slapen. Dus, let me know.



















Een van de weinige dingen die ik nu wel kijk, is Expeditie Robinson. Eigenlijk kijk ik vooral voor de proeven, want dat geroddel en gedoe met die BN'ers boeit me niet zo veel. Maar toch is het vermakelijke TV. Hier at ik een van mijn snelle maar toch gezonde maaltijdjes: gebakken courgette, een hele grote berg rucola en een SoFine visburger. Die zijn trouwens lekker, wauw! Smaakt net naar echte vis.

Ik ben in september begonnen met sporten op het complex van de universiteit en dat bevalt me prima. Ik doe groepslessen en ik kijk een beetje welke ik fijn vind. Tot nu toe heb ik yoga, pilates en body pump gedaan. Body pump was echt een hel, ik heb niets met een beetje gewichten tillen, haha. Yoga vind ik tot nu toe het chillste dus ik denk dat ik dat sowieso een keer in de week ga doen. Na het sporten eet ik graag havermout. Ik snapte weinig van die hele havermout trend, maar ik ben het nu zelf aan het proberen en ik vind het best lekker. Ik doe er dan wel heel veel kaneel en kokossnippers bij.

 Op een vrije dag ging ik naar Amsterdam naar het Verzetsmuseum. Ik vond dit erg indrukwekkend en ik raad iedereen dan ook aan om hier een keer heen te gaan. Wat me vooral is bijgebleven zijn de afscheidsbrieven uit Auschwitz die je kon lezen. Ook deze tekening vond ik indrukwekkend, het gaat over burgemeester Frederiks die ervoor koos om zijn positie te blijven bekleden onder Duitse bezetting.

 Daarna ging ik eten met een goede vriendin die sinds kort in Amsterdam studeert! We gingen naar Spirit, waar ik echt al zooo lang heen wilde. Met een goede reden, zo bleek, want ik had in tijden niet zo lekker gegeten. Wauw. Het is een buffet waar je van alles wat kan opscheppen en je betaalt per gewicht. Ideaal, want zo kan je van alles wat proberen! Bovendien is bijna alles vegan en heb ik dus heerlijk vegan gegeten. Je ziet het al, ik ging helemaal los en proefde van alles wat. Mijn favoriet was de lasagne maar de risotto balletjes waren ook heerlijk. Echt alles was lekker. Dus: komt dat zien!

Een toetje paste er ook nog bij, want vegan lemon meringue pie kan ik natuurlijk niet laten staan.

 Kijk nou...Zo. Veel. Taart.

 De keuzestress sloeg dus toe en ik koos ervoor om nog een taartje mee naar huis te nemen. Van deze koffie karamel cheesecake (ja, ook vegan!) heb ik de volgende dag lekker genoten.



















Ik sloot de maand af met een bezoekje aan de kapper, want ik wilde weer eens wat anders. Er is minstens 20 centimeter vanaf. Ik ben er heel blij mee! Op de rechter foto lijkt het wat langer dan het daadwerkelijk is.

Leuk dat je meekeek naar mijn foto's! Wat voor leuks heb jij gedaan in september?

No comments:

Post a Comment