Tuesday, October 17, 2017

Vegan Challenge update #1: waarom en hoe bevalt het?



Zoals jullie misschien niet ontgaan is, ben ik de laatste tijd erg bezig met vegan eten. Dat betekent dus dat ik probeer geen dierlijke producten te eten. De maand oktober doe ik de Vegan Challenge: een hele maand veganistisch eten! Inmiddels zit ik alweer over de helft. Ik krijg vaak vragen over vegan eten en ik merk ook dat op dit moment veel mensen bewuster worden van wat er allemaal gebeurt in de dierenindustrie en of zuivel eigenlijk wel goed voor je is. In deze eerste update over de Vegan Challenge leg ik uit wat veganisme is, waarom ik dit overweeg en hoe ik dit nu toepas op mijn dagelijks leven.

Wat is veganisme/vegan eten?
Vegan eten betekent dat iemand geen dierlijke producten eet. Je kan jezelf indelen in een groep op basis van wat je eet. De term ''vegetariër'' is je waarschijnlijk niet onbekend, dit houdt in dat je geen vlees, vis of schaaldieren eet. Wanneer je geen vlees eet, maar wel vis en/of schaaldieren, heet dit ''pescotariër''. Veganisme gaat dus een stapje verder dan een vegetariër en eet geen vlees/vis/schaaldieren, maar ook geen producten die gemaakt zijn die afkomstig zijn van dieren. Een vegan eet dus ook geen eieren of zuivel (melk/kaas/yoghurt etc.). Andere dierlijke stoffen zoals karmijn (roze kleurstof gemaakt van luizen) en gelatine (bindmiddel gemaakt van dierenbotten) vallen onder het eten van dieren zelf en deze niet eten horen dus eigenlijk al bij een vegetarische leefstijl, maar in de praktijk zie je vaak dat dit per vegetariër verschilt.


Waarom zou je veganistisch gaan eten?
Zoals jullie weten ben ik nu ruim anderhalf jaar vegetariër. Hier zijn een aantal redenen voor, die overlappen met de redenen van een veganistische leefstijl. Dit is natuurlijk geschreven vanuit mijn oogpunt, maar ik denk dat dit ook algemene redenen zijn waarin veel vegans zich herkennen. Ik zet ze voor jullie kort en bondig op een rijtje.

Een veganistische levenstijl...

...zorgt voor minder dierenleed en het de dood van dieren.
Dit is denk ik de reden die de meeste mensen snappen en zich mee identificeren. Ik koppel ''de dood van dieren'' en ''dierenleed'' los, omdat dit het verschil is tussen of men wel of geen zuivel eet.

Wanneer je vlees eet, eet je een dier op. Een levend wezen. Een wezen dat op fysiek gebied ademt en pijn kan voelen, maar ook op mentaal gebied vreugde en stress kan voelen. Een dier dat meer overeenkomsten dan verschillen heeft met ons. Veel mensen snappen wel dat dieren pijn voelen en dat het mishandelen van dieren in de vee-industrie dus verkeerd is, maar dat dieren op mentaal gebied behoorlijk intelligent zijn, is nog redelijk onbekend. Dieren zoals varkens hebben familiebanden en kunnen slecht alleen zijn, maar ook veel diersoorten beleven erge stress wanneer zij gevangen worden gezet en gebruikt worden op de manier zoals dat nu gebeurt: gevangen in een kleine ruimte, gebruikt als een soort instrument en ten slotte geslacht.

Ik ben er van overtuigd dat een dier doden verkeerd is. Om dezelfde redenen waarom een mens doden verkeerd is: niet alleen zorgt het voor lijden, maar men vermoordt een wezen dat pijn voelt, plannen voor de toekomst kan hebben, stress voelt, vreugde kan voelen en familie en vrienden heeft. Er zijn behoorlijk wat mensen die ervan overtuigd zijn dat dieren minderwaardig zijn dan mensen, om verschillende redenen. Na behoorlijk wat hierover gelezen te hebben in wetenschappelijke artikelen, denk ik dat dat niet zo is. Ik ga hier in dit artikel niet op in, maar als je dit interessant vindt, raad ik je het boekje ''Introduction to animal rights'' aan.

Volgens dezelfde redenatie denk ik ook dat het gebruiken van een dier voor zuivel verkeerd is, omdat dit zorgt voor lijden. Het leidt niet altijd direct tot tot de dood van dit dier (al gaan dieren in de vee-industrie veel sneller dood dan in de natuur, en worden hanen gedood omdat ze geen meerwaarde hebben, dus er gaan wel degelijk dieren dood die voor zuivel worden gebruikt) maar wel tot veel lijden. Zo wordt een koe kunstmatig geïnsemineerd om onnatuurlijk veel kalfjes te baren, zodat de melkproductie op gang blijft. Kalfjes worden daarna van hun moeders gescheiden. Kippen worden verplicht om veel eieren te leggen in een legbatterij, of anders in een heel klein hokje. Dit zorgt voor veel stress en lijden onder deze dieren en ik vind dit verkeerd.

...is veel beter voor het milieu.
Dit is je misschien ook niet onbekend. De dierenindustrie zorgt voor een hele grote CO2 uitstoot. Bovendien wordt er voor het voer en drinken van deze dieren heel erg veel water verbruikt. Hier sta je niet misschien altijd bij stil, maar een plantaardige levensstijl is veel minder schadelijk voor het milieu, zowel om water te sparen als om minder schadelijke stoffen te produceren.


...is zonder alle slechte stoffen die in vlees, vis en zuivel zitten.
In vis, vlees en zuivel zitten stoffen die je liever niet binnenkrijgt! Omdat bijvoorbeeld kippen op een hele kleine plek samen leven, kunnen infecties en bacteriën zich erg snel verspreiden. Om dit te voorkomen worden de kippen antibiotica gevoerd. Ik ben geen gezondheidsexpert en naar hoe ongezond zuivel, vlees en vis nu echt is wordt veel onderzoek gedaan. Deze reden weegt dan ook het minste zwaar voor mij persoonlijk: ik vind vegan eten vooral belangrijk vanwege de bovengenoemde redenen. Toch weegt het wel mee. 































...bevat alles wat je als mens nodig hebt qua voedingsstoffen.
Er heerst nogal de gedachte dat veganisten alle voedingsstoffen binnenkrijgen die wel in vlees, vis en zuivel zitten. Vooral ijzer, vitamine b12 en eiwit zijn de stoffen waar dit over gaat. Gelukkig vind je in bijvoorbeeld noten, peulvruchten en veel groentes ook deze stoffen terug en hoef je als veganist dus helemaal geen voedingstekort op te lopen. Je moet hier natuurlijk wel iets beter op letten dan als je wel dierlijke producten eet. Maar dat betekent niet dat het moeilijk of onmogelijk is!

Hoe bevalt de vegan challenge tot nu toe? 
Dus, over naar het hier en nu. Ik eet nu meer dan twee weken volledig vegan en het bevalt hartstikke goed! Voor 1 oktober at ik ook al een maand praktisch vegan dus de omschakeling was niet mega groot. Wel mis ik kaas nog best wel, maar ik merk nu al dat dat een stuk minder is dan in het begin! Verder at ik al vrij weinig eieren/yoghurt en dronk ik ook amper melk, dus dat is niet zo'n omslag.

Het lastigste vind ik nog wel buiten de deur eten: er zijn gelukkig genoeg vegan approved restaurantjes, maar genoeg plekken hebben helaas ook geen vegan opties. Gelukkig is dit nog nooit echt niet gelukt, maar het is soms wel lastig om iets met kaas/ei/melk erin verwekt te weerstaan. Ook als ik bij familie of vrienden eet kan dit lastig zijn want je kan moeilijk de ander verplichten om iets zonder dierlijke producten te maken. Aan de andere kant, als je dit vooraf aangeeft kan je wel verwachten dat er rekening mee gehouden wordt. En gelukkig gebeurt dit meestal ook!

Mag ik dan heel veel ineens niet meer eten? Nee hoor, dat valt wel mee. Om maar eens wat te noemen: cake, taart, hotdogs, sushi...maar ook pizza, lasagne, taco's, risotto, hummus, couscous, salade, vegaburgers, er is echt van alles te maken en vegan eten hoeft echt niet saai te zijn. Gelukkig hou ik zelf natuurlijk erg van koken en ik vind ik het heel leuk om te experimenteren met koken en bakken. Ook de keren dat ik voor niet-vegans kookte heb ik alleen positieve reacties gehad, hetzelfde geld voor gebak en toetjes die ik maakte. In het begin waren mensen vaak sceptisch maar nadat ze het geproefd hadden kwamen ze unaniem tot de conclusie dat het eten echt lekker was en dat je niets mist.

Nog minder dan twee weken en dan is de vegan challenge alweer voorbij. Of ik na die tijd ook 100% vegan blijf eten weet ik niet, maar deze challenge heeft me nu al geleerd dat je zoveel producten heel makkelijk kan vervangen voor een niet-dierlijk product! Hierover horen jullie meer in de volgende update.

Eet jij wel eens vegan?

Bron foto's: Impatient Foodie, The Raw Food Mum, Loesje

1 comment:

  1. Vind het echt ontzettend knap dat je zoiets doet! Zelf denk ik dat ik het heel lastig zou vinden, ook omdat ik echt heel erg van vlees hou.. Maar misschien toch wel interessant om het eens te proberen!

    ReplyDelete